Saturday, March 27, 2010

ANTOLOGI GURINDAM

"lAUTAN KASIH BERPANTAI SAYANG,
MALAM TERMIMPI SIANG TERBAYANG"

Antologi gurindam Lautan Kasih Berpantai Sayang karya Mas Adeki atau nama sebenarnya Tuan Haji Mohd Sidek Bin Mohd Dollah. Buku ini memuatkan 37 koleksi gurindam yang mengangkat tema pendidikan, pembelajaran, patriotisme dan kekeluargaan. Selain mengungkapkan puisi tradisional yang mengandungi nilai-nilai murni.

Gurindam merupakan puisi Melayu lama tergolong dalam kumpulan puisi didaktik yang mempunyai fungsi-fungsi tertentu untuk memberi nasihat, pesanan dan pedoman kepada khalayak. Buku ini juga boleh dijadikan bahan rujukan, motivasi dan pencetus semangat ke arah modal insan yang cemerlang, gemilang dan terbilang. Unsur pengajaran dan penghayatan dalam gurindam dapat dilihat dengan jelas melalui idea yang bernas, pemikiran yang tajam di samping keindahan bahasanya.

Buku ini mengandungi gurindam bentuk terikat terdiri daripada dua baris yang berpasangan dan rima setiap baris kebanyakannya sama. Baris pertama sebagai syarat manakala baris kedua sebagai jawapan. Isi kandungannya tersurat dan tersirat nasihat serta pengajaran.

No comments:

Post a Comment